6.03—2018
Michel de Certeau
I Michel de Certeaus værk “The Practice of Everyday Life”, oprindeligt udgivet i 1980, undersøger de Certeau den måde, hvorpå ‘places’ gøres til ‘spaces’ igennem forskellige spatiale praksisser. I sin undersøgelse indtager de Certeau indledningsvist en bestemt, ophøjet position: fra toppen af World Trade Center i New York. Fra den ophævede position, befriet fra massens og byens labyrintiske greb, kan man skue over byens spatiale system som en voyeur: “An Icarus flying above these waters, he can ignore the device of Daedalus in mobile and endless labyrinths far below”. Herfra kan byen som spatialt system læses som en tekst. Men som de Certeau spørger: ”Is the immense texturology spread out before one's eye anything more than a representation, an optical artifact?”. Denne tekst - byen - er en reproduktion, et visuelt simulacrum, der er konstrueret af urbanisten, byplanlæggeren eller kartografen, hvis eksistensgrundlag er “...an oblivion and a misunderstanding of practices”.
Disse praksisser, den hverdagslige praksis, tilhører byens ‘ordinary practitioners’ nede på jorden:
”Below the thresholds at which visibility begins. They walk – an elementary form of this experience of the city; they are walkers, Wandersmänner, whose bodies follow the thicks and thins of an urban 'text' they write without being able to read it.”
De Certeau etablerer dermed en distinktion mellem to positioner, hvorfra byens rum kan beskues: oppefra, løsrevet fra massens og hverdagslivets labyrint, eller fra øjenhøjde, hvor byens indbyggere er i konstant bevægelse rundt i dens tværgående gange og korridorer; en dynamisk labyrintvandren, hvis spor ikke kan ses fra fra tårnets højder. Denne distinktion kan sammenlignes med Henri Lefebvres distinktion mellem ‘representations of spaces’ og ‘representational spaces’; mellem arkitektens, byplanlæggerens og socialingeniørens konceptuelle repræsentationer af rum, og det levede livs erfaring af det samme rums non- verbale billeder og symboler.
Ligesom Henri Lefebvre, så formuleres dette værk som en kritik af ‘geometriske’ eller ‘geografiske’ rum, der skabes som visuel eller teoretisk repræsentation af det levede liv. I stedet ønsker de Certeau at undersøge det levede livs rum: ”I shall try to locate the practices that are foreign to the 'geometrical' or 'geographical' space of visual, panoptic, or theoretical constructions.”. Det levede liv praksisser er kendetegnet ved, at de undgår det totaliserende blik fra oven. Indbyggerne og byens brugere skaber et netværk af bevægelige, krydsende skrifter/digte, der skaber en fortælling med en overflod af retninger: ”... that has neither author nor spectator, shaped out of fragments of trajectories and alterations of spaces: in relation to representations, it remains daily and indefinitely other”. Denne mangefacetterede, flertydige og polyvalente vandren har en bestemt funktion: den transformerer ‘places’ til ‘spaces’. Som Certeau skriver: Vandringen er for det urbane system, hvad en talehandling er for sprogsystem. Den enkeltes vandring rundt i byen skaber konstant nye betydninger, ny mening og variationer over det eksisterende spatiale system. Disse sammenligner de Certeau med fortællinger, der ligesom det gamle Athens massetransport Metaphorai, “... traverse and organize places; they select and link them together; they make sentences and itineraries out of them. They are spatial trajectories.” Disse spatiale baner er, ifølge de Certeau, det som skaber rum ud af steder; ‘spaces’ ud af ‘places’. ‘Places’ definerer de Certeau som:
”A place (lieu) is the order (of whatever kind) in accord with which elements are distributed in relationships of coexistence. It thus excludes the possibility of two things being in the same location (place) (...) A place is thus an instantaneous configuration of positions. It implies an indication of stability.”
I modsætningen til ‘places’ så eksisterer ‘spaces’ ikke som et statisk eller stabilt fænomen, men som resultat af de bevægelser, der eksisterer på stedet: “It is in a sense actuated by the ensemble of movements deployed within it. Space occurs as the effect produced by the operations that orient it, situate it, temporalize it, and make it function in a polyvalent unity of conflictual programs or contractual proximities.” Kort sagt er ‘space’ praktiseret ‘place’. Disse vandringer skaber nye fortællinger, det vil sige nye betydninger og meninger, nye måder at bruge stedet på, end den måde, som stedet var tiltænkt eller man kan se ovenfra. Dette kalder de Certeau også anti-tekster: ”Within the structured space of the text, they thus produce anti-texts, effects of dissimulation and escape, possibilities of moving into other landscapes.”
Michel de Certeau, The Practice of Everyday Life, 1980